
A r T y k U ł y  r e C e n Z y J n e  I  r e C e n Z J e

Studia z dziejów Rosji i europy 
Środkowo–wschodniej XlVii 
pl iSSn 1230–5057

Gentlemani o baRbaRzyŃcach

iwona Sakowicz‑tebinka, Imperium barbarzyńców. Rosja Aleksandra II w brytyjskich opiniach 
prasowych, wydawnictwo uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2010, ss. 374.

iwona Sakowicz‑tebinka jest historykiem z uniwersytetu Gdańskiego, autorką książki na 
temat konstantego kawielina1. w obecnie omawianej publikacji badaczka połączyła swoje 
dawniejsze zainteresowania problematyką rosyjską z optyką brytyjską.

we wstępie określony został przedmiot (problem postrzegania Rosji i Rosjan przez prasę 
brytyjską w latach 1855‑1881) i cel rozprawy. autorka stawia następujące pytania badawcze: 
czy rozpoczęte po wojnie krymskiej reformy aleksandra ii wpłynęły na sposób postrzegania 
Rosjan przez prasę brytyjską? czy odejście od represywnego systemu mikołajewskiego popra‑
wiło wizerunek Rosji? na ile obraz prezentowany na łamach prasy był odbiciem rzeczywistej 
wiedzy o Rosji? czy wizerunek państwa i ludzi kreowany przez ówczesne środki przekazu 
miał wpływ na politykę wielkiej brytanii wobec Rosji? na koniec: jak o samych brytyjczykach 
świadczył sposób komentowania przez nich zagadnień rosyjskich?

dalej autorka formułuje zasadniczy cel rozprawy, którym „jest analiza opinii wyrażanych 
w prasie wydawanej w wielkiej brytanii, a dotyczących Rosji, jej polityki zagranicznej oraz 
wewnętrznej” (s. 8). za źródło do badań posłużyły najważniejsze dzienniki londyńskie oraz 
liczące się tygodniki, miesięczniki i kwartalniki. Sakowicz‑tebinka przeprowadziła kwerendę 
pięciu dzienników („The times”, „The daily news”, „The daily telegraph”, „The morning 
post” i „The Standard”) oraz dwóch popołudniówek („The pall mall Gazette” i „The Globe”). 
przeanalizowała też ważniejsze periodyki („The Spectator”, „household words”, „The illus‑
trated london news”, „blackwood’s edinburgh magazine”, „The contemporary Review”, „The 
cornhill magazine”, „The nineteenth century”, „The british Quarterly Review”, „The edinburgh 
Review”, „The Fortnightly Review”, „macmillan’s magazine”, „The Quarterly Review” oraz „The 
westminster Review”).

w książce zastosowano problemowo‑chronologiczny układ materiału, który dzieli się na 
dwie części. pierwsza omawia trzy kluczowe zagadnienia polityki zagranicznej Rosji w rela‑
cjach z wielką brytanią. Są to: kwestia wschodnia, rosyjska ekspansja w azji Środkowej oraz 
sprawa polska w aspekcie międzynarodowym. w drugiej części pracy przedstawiono opinie 
brytyjczyków na temat sytuacji wewnętrznej Rosji, jej historii oraz reform przeprowadzanych 

1 i. Sakowicz‑tebinka, Między autokracją a rewolucją. Liberalizm Konstantego Kawielina w epoce wielkich reform, 
Gdańsk 1999.



328 alekSandRa leinwand

przez aleksandra ii. pewnym wprowadzeniem jest rozdział i, w którym ukazano problematykę 
gwałtownego rozwoju rynku prasowego w wielkiej brytanii w drugiej połowie XiX w.

obszerny rozdział ii omawia brytyjskie relacje prasowe dotyczące ważnej i skomplikowanej 
kwestii wschodniej. jeden z wielu jej etapów stanowiła tocząca się w latach 1853‑1856 wojna 
krymska. autorka wspomina o rusofobii, jaką charakteryzowała się brytyjska opinia publiczna 
w latach pięćdziesiątych XiX w. w rozdziale ii brakuje bardziej precyzyjnego wyjaśnienia tego 
pojęcia (dla konkretnych warunków w omawianym miejscu i czasie), jak również przedsta‑
wienia samego zjawiska. omówienie terminów „rusofobia” i „rusofilia” znalazło się dopiero 
w zakończeniu rozdziału iii (s. 169), ale i tu jest ono dosyć skrótowe.

prasa angielska obciążała Rosję, a zwłaszcza cara mikołaja i winą za międzynarodowy 
konflikt zbrojny. Stąd w śmierci tego władcy (2 iii 1855) upatrywano zwiastun ewentualnego 
pokoju. w komentarzach prasowych przedstawiano zmarłego cara jako despotę, który do‑
konywał podbojów terytorialnych na terenach persji, turcji i na kaukazie, jako uosobienie 
wszystkiego, co w Rosji najgorsze. „barbaryzm północy” prasa przeciwstawiała cywilizacji 
i postępowi europy zachodniej. 

opinie prasowe na temat nowego cara były w większości pozytywne, ale już manifest 
aleksandra ii ogłoszony przy jego wstąpieniu na tron spotkał się ze zdecydowanie wrogim 
przyjęciem. zobowiązanie do kontynuowania polityki poprzedników oznaczało dla brytyjskich 
komentatorów „politykę ciągłej agresji” („The Standard”). 

klęska Rosji w wojnie nie pohamowała jej roszczeń do pozycji mocarstwowej, mimo że 
– jak podkreślały gazety różnych odcieni – nie były one poparte realną siłą. nowy premier 
brytyjski, lord palmerston, od początku był nastawiony na całkowite usunięcie wpływów 
rosyjskich z morza czarnego.

autorka szczegółowo omawia i przytacza głosy brytyjskiej prasy dotyczące wojny krymskiej 
i kończących ją negocjacji pokojowych. brakuje jednak głębszej analizy omawianych problemów. 
kiedy Sakowicz‑tebinka pisze, że „Gazety londyńskie i dyplomacja brytyjska miały wspólny 
cel – jak najdalej idące strategiczne osłabienie Rosji” (s. 46), w zdaniu tym dostrzegamy pewne 
uproszczenie. bo przecież to konkretni ludzie, a wśród nich politycy i dziennikarze, mieli 
określone cele i dążenia. zabrakło pokazania drogi, jaką płynęły informacje i sugestie, np. 
z Foreign office czy parlamentu do redakcji poszczególnych gazet. być może w konkretnych 
wypadkach to dziennikarze inspirowali polityków. jak przebiegały debaty w najważniejszych 
dla imperium brytyjskiego kwestiach, o czym dyskutowano na forum parlamentu, a o czym 
w towarzystwie, w salonach i jakie znajdowało to odzwierciedlenie w prasie. powyższe wąt‑
pliwości odnoszą się nie tylko do sposobu przedstawienia przez autorkę reakcji prasowych 
na wojnę krymską, lecz także do innych tematów.

ważnym rozdziałem kwestii wschodniej była wojna rosyjsko‑turecka. Rosja toczyła walki 
zbrojne w latach 1878‑1888 na dwóch frontach: na bałkanach i w azji mniejszej. Reakcję 
brytyjską na wojnę rosyjsko‑turecką stanowiła deklaracja neutralności ogłoszona 30 iV 1877 r. 
w wielkiej brytanii powszechna jednak była obawa, że Rosjanie zaatakują indie. nastrój ten 
podsycały dzienniki o nastawieniu zdecydowanie antyrosyjskim, podczas gdy np. „times” 
(„jak zwykle bardzo opanowany” – pisze autorka) i „daily news” wypowiadały się w tonie 
bardziej umiarkowanym.

podpisany 3 iii 1878 r. w San Stefano traktat pokojowy pomiędzy Rosją a portą otomańską 
był różnie komentowany przez poszczególne gazety zależnie od ich powiązań partyjnych. 



329Gentlemani o baRbaRzyŃcach

jednakże wszystkie londyńskie dzienniki zarówno antytureckie, jak i protureckie krytykowały 
traktat. 

podsumowując te zagadnienia, autorka zwraca uwagę, że kryzys wschodni lat 1875‑1878 
nałożył się na konflikt pomiędzy rządzącymi wówczas w wielkiej brytanii konserwatystami 
a będącymi w opozycji liberałami. przywódcy rywalizujących ze sobą partii: premier benjamin 
disraeli oraz william Gladstone żywili do siebie wzajemną antypatię. ich osobisty konflikt 
pogłębiał jeszcze i tak już zacięte polemiki prasowe dotyczące relacji brytyjsko‑rosyjskich 
i zagrożenia ze strony Rosji.

podsumowując cały rozdział poświęcony kwestii wschodniej, i. Sakowicz‑tebinka pisze: 
„opinie prasowe wyrażane w czasie panowania aleksandra ii, a dotyczące kwestii wschodniej 
w latach 1855‑1878, wskazywały wyraźnie, iż mimo argumentów moralnych priorytetem 
dzienników i periodyków był szeroko rozumiany interes imperium brytyjskiego. zarówno 
prorosyjskość, jak i antytureckość organów prasowych były jedynie wyrażeniem różnorako 
pojmowanej roli brytyjczyków w świecie” (s. 112‑113). 

konserwatyści postulowali bardziej aktywną politykę brytyjską na arenie międzynarodo‑
wej, włącznie z podbojami. Rosję uważali za groźnego rywala; stąd wsparcie dla turcji jako 
głównego przeciwnika państwa carów.

liberałowie byli raczej zainteresowani utrzymaniem stabilnego stanu posiadania i sytuacją 
wewnętrzną niż ekspansją zamorską. jednakże w chwili przewidywanego zagrożenia „wiecznych 
interesów brytyjskich” polityka prowadzona przez liberałów stawała się równie imperialna 
jak konserwatystów.

ów interesujący kontekst polityczny związany z sytuacją wewnętrzną i międzynarodową 
został w rozdziale ii uwzględniony w zbyt małym stopniu. 

lepiej pod tym względem wypada rozdział iii poświęcony rosyjskiej ekspansji w azji 
Środkowej. tematem tej części książki jest „wielka gra”, którym to terminem określano politykę 
aneksji prowadzoną przez Rosję na terenach środkowoazjatyckich oraz dyplomatyczno‑
‑szpiegowską rywalizację rosyjsko‑brytyjską.

autorka przypomina, że klęska Rosjan w wojnie krymskiej na 20 lat odsunęła urzeczy‑
wistnienie planów rosyjskich związanych z bałkanami. w latach sześćdziesiątych i pierwszej 
połowie lat siedemdziesiątych XiX w. ekspansja wojskowa państwa carów kierowała się 
w stronę azji (do wybrzeży oceanu Spokojnego i chin, a także na południe, ku afganista‑
nowi i persji). 

o ile przybliżanie się granic imperium Rosyjskiego do chin nie niepokoiło brytyjczyków, 
o tyle zbliżanie się Rosjan do posiadłości wielkiej brytanii w indiach wywoływało u anglików 
poczucie realnego niebezpieczeństwa. Rosjanie z kolei czuli się zagrożeni przez aktywność 
brytyjską. zagadnienia te stały się ważnym tematem poruszanym przez prasę londyńską 
w drugiej połowie XiX w.

aktywność Rosji w azji Środkowej, a zwłaszcza jej zbliżanie się do afganistanu niepokoiło 
polityków brytyjskich. z owych niepokojów zrodziły się wśród klasy politycznej wielkiej 
brytanii dwie szkoły myślenia, które krańcowo różniły się w postrzeganiu Rosji i proponowały 
rozbieżne rozwiązania.

„punjab school” („szkoła pendżabska”) skupiała zwolenników poglądu, iż nie należy 
mieszać się w sprawy afganistanu ani plemion pogranicznych. w razie potrzeby wielka bry‑
tania powinna bronić swoich posiadłości na granicy rzeki indus. wobec stronników „szkoły 
pendżabskiej” używano określenia „masterly inactivity” („mistrzowska bezczynność”). osoby 



330 alekSandRa leinwand

o tych poglądach odnosiły się obojętnie do ekspansji Rosji w azji Środkowej, uważając, że nie 
zagraża ona stanowi posiadania wielkiej brytanii.

druga szkoła, nazywana „forward school” („szkoła naprzód”), została zainicjowana przez 
angielskiego dyplomatę, posła do parlamentu z ramienia partii konserwatywnej, żołnierza 
i orientalistę henry’ego Rawlinsona, by propagować bardzo aktywną politykę poza granicami 
ówczesnych posiadłości brytyjskich. opowiadali się za nią m.in. wicekról indii lord lytton, 
a także sekretarz stanu ds. indii, późniejszy premier lord Salisbury. zdaniem zwolenników 
„forward school” gwarancją powstrzymania nacisku Rosjan w azji Środkowej było osiągnięcie 
wpływów politycznych w afganistanie, co pozwoliłoby na kontrolę jego sił zbrojnych i polityki 
zagranicznej. okupacja pewnych terytoriów poza granicami indii i oparcie się na granicy gór 
hindukuszu miało zapewnić brytyjczykom poczucie bezpieczeństwa w indiach.

w październiku 1865 r. h. Rawlinson opublikował w kwartalniku „Quarterly Review” 
obszerny artykuł zatytułowany „Rosjanie w azji Środkowej”, w którym skarżył się na obojętność 
brytyjskiej opinii wobec marszu Rosji na południe. napisał m.in.: „doświadczenie uczy, iż 
Rosja nie może się zatrzymać w połowie drogi, na którą teraz weszła”. Rawlinson postulował 
ofensywną politykę w azji Środkowej. uważał, że zajęcie kandaharu i heratu zabezpieczałoby 
interesy brytyjskie przed zagrożeniem ze strony imperium Rosyjskiego.

przykładem innego podejścia do tych zagadnień był dziennik „times”, który wyrażał 
sprzeciw wobec polityki „naprzód”. na łamach pisma krytycznie oceniano rozważaną przez 
niektórych możliwość brytyjskiej okupacji afganistanu. ostrzegano, że może to wywołać 
skutki odwrotne od oczekiwanych, tzn. sojusz afgańsko‑rosyjski.

ciekawe, że „times” z pewnym podziwem odnosił się do rosyjskich podbojów terytorialnych 
w azji Środkowej. autorka zwraca uwagę, że wyprawa na chiwę podjęta wiosną 1873 r. przez 
wojska rosyjskie została przyjęta przez „timesa” bardzo pozytywnie. dziennik z aprobatą 
wyrażał się o cywilizacyjnej misji imperium carskiego, porównując działania Rosjan do roli, 
jaką odgrywali brytyjczycy w azji. zarazem jednak podkreślano, że imperium brytyjskie jest 
potężniejsze i znacznie lepiej rozwinięte gospodarczo. nieraz też powtarzano, iż właśnie od 
anglików należy uczyć się organizacji imperium.

ocena sytuacji w azji Środkowej (w tym wypadku podboju chiwy) zależna była od opcji 
politycznej. i tak np. konserwatywny „Standard” odrzucał argumenty o dobroczynnym wpływie 
Rosjan na podbijane terytoria i o ich zdolnościach cywilizacyjnych. uważano, że wyprawa 
na chiwę stanowi część większego planu ekspansji rosyjskiej, której celem było zbudowanie 
imperium mającego zagrozić wielkiej brytanii. w związku z tym dziennik uważał, że należy 
porzucić politykę „masterly inactivity”, co wszakże nie oznaczało nawoływania do działań 
agresywnych. 

analiza postaw prasy brytyjskiej w obliczu kryzysu chiwańskiego prowadzi do interesują‑
cych wniosków, tym bardziej że omawiając to właśnie zagadnienie, autorka pokazuje kontekst 
ogólny i relacjonuje pewne działania zakulisowe. opinia „timesa” w postrzeganiu wydarzeń 
roku 1873 znacznie się różniła od ocen pozostałych dzienników londyńskich. ten pierwszy 
chwalił mocarstwowe działania Rosji w interesie cywilizacji, podczas gdy inne gazety zarzucały 
rosyjskiemu imperium dążenia do podboju całej azji Środkowej i wskazywały na istotne 
zagrożenie interesów brytyjskich. jawne prorosyjskie sympatie „timesa” wyraźnie odróżniały 
go od pozostałych dzienników. było to wynikiem osobistych kontaktów Filipa brunnowa, 
ambasadora rosyjskiego w londynie, który wpływał na redaktora naczelnego gazety, johna 
Thadeusa delane’a poprzez lionela Rothschilda, znanego finansistę i posła do parlamentu 



331Gentlemani o baRbaRzyŃcach

z ramienia partii liberalnej. bankier obsługiwał pożyczki rządu rosyjskiego w wielkiej bry‑
tanii, w związku z czym był bardzo zainteresowany utrzymaniem pokoju między londynem 
a petersburgiem. wspierał więc pokojowe działania carskiej dyplomacji. brunnow w liście 
do rosyjskiego ministra spraw zagranicznych aleksandra Gorczakowa pisał, że Rothschild 
obiecał wpływać na „timesa” w duchu „koncyliacji i pokoju”. Sakowicz‑tebinka nie wątpi, iż 
owe osobiste kontakty zapewne wpływały na umiarkowanie dziennika, ale też nie wyolbrzymia 
tego aspektu i zauważa, że „times” po wojnie krymskiej raczej unikał retoryki wojennej. („cena 
zapłacona za konflikt z Rosją wydawała się zbyt wysoka w porównaniu z uzyskanymi korzyś‑
ciami. toteż, nie negując osobistych wpływów ambasadora rosyjskiego, można stwierdzić, że 
niechęć do zaostrzania sytuacji w sprawie chiwańskiej zgodna była z całościową linią gazety 
w czasie panowania aleksandra ii” – uważa autorka; s. 144).

w latach 1878‑1881 najważniejszym tematem poruszanym na łamach prasy brytyjskiej 
była wojna angielsko‑afgańska. w komentarzach prasowych wyraźnie odzwierciedlały się 
obawy przed ekspansywną polityką petersburga. 

latem 1878 r. emir afgański odmówił przyjęcia poselstwa brytyjskiego, co zdaniem „timesa” 
było wynikiem intryg rosyjskich. komentatorzy dziennika podkreślali, że „brama do indii” 
(afganistan) nie powinna dostać się w ręce rywala. 

poczucie zagrożenia w związku z agresywną polityką Rosji w azji Środkowej skłoniło 
publicystów do refleksji na temat systemu politycznego i społecznego w państwie carów. 
konkluzję tych przemyśleń mogłoby stanowić retoryczne pytanie postawione jesienią 1878 r. 
przez konserwatywny „morning post”: „czym byłyby indie, gdyby rządy angielskie zostały 
zastąpione przez despotyczne rządy rosyjskie?” (s. 162).

podsumowując zagadnienia związane z ekspansją rosyjską w azji Środkowej, autorka 
zwraca uwagę, że w drugiej połowie XiX w. społeczeństwo wiktoriańskie powszechnie ak‑
ceptowało fakt posiadania wielkiego imperium i ekspansji na „dużą skalę”. konserwatyści 
i liberałowie inaczej zapatrywali się na kwestię obrony imperium kolonialnego (zwłaszcza indii) 
przed zagrożeniami. Różnice między zwolennikami „forward school” i „masterly inactivity” 
w znacznym stopniu, chociaż nie zawsze, pokrywały się z podziałami politycznymi. zdaniem 
i. Sakowicz‑tebinki również terminy „rusofobia” i „rusofilia”, z zachowaniem ostrożności, 
dają się wpasować w dwupartyjny model polityczny. zwolennicy pierwszej opcji brali pod 
uwagę możliwość rosyjskiego ataku na indie i nieustannie podkreślali agresywne dążenia 
oraz dwulicowość polityki carskiej. tych, którzy nie wierzyli w możliwość ataku Rosjan na 
kolonie brytyjskie, przeciwnicy określali jako „rusofilów”. byli oni zwolennikami polityki nie‑
interwencji w relacjach z państwami, które sąsiadowały z koloniami brytyjskimi. mimo to, jak 
zauważa autorka omawianej książki, trudno w stronnikach „masterly inactivity” doszukiwać 
się pozytywnego stosunku do Rosji.

na końcu rozdziału iii znalazł się krótki, lecz niezmiernie interesujący akapit. dowiadujemy 
się z niego o znikomych efektach rosyjskich usiłowań kreowania pozytywnego wizerunku 
własnego państwa. Filip brunnow i inni ambasadorzy rosyjscy tego czasu nawiązywali w arysto‑
kratycznych kręgach angielskich znakomite stosunki osobiste, które zdaniem Sakowicz‑tebinki 
nie przekładały się jednak na działania polityczne. urabianiem opinii zajmowały się też salony 
przebywających w londynie Rosjan. znany w końcu lat siedemdziesiątych XiX w. salon olgi 
nowikowej, odwiedzany był przez wybitnych przedstawicieli elity intelektualnej i politycznej 
wiktoriańskiej anglii. nowikowa (najprawdopodobniej agentka rządu carskiego) opublikowała 
liczne pamflety w obronie dobrego imienia Rosji i współpracy rosyjsko‑angielskiej. jednakże 



332 alekSandRa leinwand

„mimo rozlicznych działań rosyjskich w latach 1855‑1881, w związku z ekspansją Rosji w azji 
Środkowej jej obraz w prasie konserwatywnej i liberalnej niewiele się od siebie różnił. poczucie 
zagrożenia ze strony «zacofanego» mocarstwa powodowało, że imperium carskie było przed‑
stawiane zazwyczaj w ciemnych barwach” (s. 169). Szkoda, że wątek rosyjskiej aktywności na 
tym polu nie został szerzej rozwinięty.

następny rozdział zatytułowany „Rosja a kwestia polska” dotyczy powstania styczniowego 
oraz poprzedzających je demonstracji patriotycznych w królestwie polskim organizowanych 
od początku lat sześćdziesiątych XiX w. 

niepokoje na ziemiach polskich i masakry, jakich dokonała żandarmeria rosyjska oraz 
kozacy, spotkały się z odzewem w wielkiej brytanii. najwcześniej, w marcu 1861 r. sytuację 
w królestwie polskim skomentował „times”, pisząc o rozpoczynającej się „bitwie o wolność” 
i wyrażając nadzieję na jej ostateczne zwycięstwo. wydarzenia w polsce wywołały wrogie wobec 
Rosji komentarze prasowe, choć przynależność ziem polskich do imperium Rosyjskiego była 
faktem powszechnie akceptowanym przez opinię brytyjską. 

w lipcu 1861 r. dzienniki londyńskie wychwalały postawę izby Gmin, gdzie w trakcie debaty 
wszyscy zabierający głos posłowie wyrażali sympatię dla polaków. w większości artykułów 
redakcyjnych zwracano uwagę, że jest to głos społeczeństwa, z którym petersburg musi się 
liczyć. wyjątkiem był „times”, który ironizował, że zamiast siedzieć w fotelu z chusteczką 
i „głośno łkać nad krzywdami polski” należy wyłożyć ogromne pieniądze i wywołać wojnę 
w jej obronie. jak zauważa i. Sakowicz‑tebinka, emigracja polska, mimo wysiłków, nie była 
w stanie zyskać przychylności johna Thadeusa delane’a, redaktora naczelnego „timesa”. „ten 
niezwykle wpływowy dziennikarz jako główny cel postawił sobie obronę interesów wielkiej 
brytanii i przede wszystkim w takim świetle rozpatrywał kwestię stosunków polsko‑rosyjskich” 
(s. 180) – komentuje autorka.

wybuch powstania styczniowego zaskoczył brytyjskie dzienniki. zareagowały one komen‑
tarzami i opiniami zdecydowanie propolskimi, co dało się zauważyć zwłaszcza w pierwszych 
publikacjach. jednocześnie jednak cała brytyjska prasa podzielała przekonanie o słabości 
walczących powstańców. deklarowano sympatię dla powstania, ale zarazem przewidywano 
jego szybki upadek. 

podpisanie 8 ii 1863 r. w petersburgu konwencji alvenslebena, przewidującej współpracę 
rosyjsko‑pruską przy tłumieniu powstania, wzburzyło brytyjską opinię publiczną. zdecydo‑
wanym naciskom dyplomatycznym towarzyszył atak prasowy, w którym nie cofano się przed 
obelgami pod adresem państwa pruskiego, ale nie rosyjskiego. w tej konkretnej sprawie do 
Rosji nie żywiono pretensji.

ze streszczonych w książce komentarzy prasowych dotyczących powstania wyłania się 
obraz sprawy polskiej, którą nad tamizą rozpatrywano w ścisłym powiązaniu z sytuacją 
międzynarodową. już w pierwszym okresie walk powstańczych na łamach „timesa” wyrażono 
opinię, że z faktu udziału wielkiej brytanii w kongresie wiedeńskim nie wynikały dla niej żadne 
zobowiązania. wprawdzie Rosja nieustannie gwałciła postanowienia kongresowe, ale anglia 
nigdy nie zobowiązywała się do ich obrony. nie było też wcześniej mowy o popieraniu siłą ładu 
powiedeńskiego w polsce – powtarzała wielokrotnie gazeta. kwestia polska mogła zagrozić 
równowadze sił na kontynencie europejskim i tego w londynie obawiano się najbardziej. 

wiosną 1863 r. satyryczny tygodnik „punch” opublikował trzy karykatury wyrażające sym‑
patię wobec polaków i wyraźnie niechętne Rosji. tę ostatnią przedstawiono jako niedźwiedzia 
w mundurze, polskę zaś pod postacią odważnie walczącej kobiety we frygijskiej czapce na głowie. 



333Gentlemani o baRbaRzyŃcach

jednakże ani europa, którą symbolizowały trzy postacie, ani wielka brytania (reprezentował 
ją mr. bull) nie zamierzały udzielać pomocy. osoby te stały z daleka.

w większości opinii prezentowanych przez prasę brytyjską omawianego okresu Rosja wypadała 
zdecydowanie niekorzystnie. pisano o „wschodnim barbarzyństwie”, a wojska rosyjskie porówny‑
wano do „dzikich hord” tamerlana i dżyngis chana. podkreślano bohaterstwo polaków, którzy 
powstali, gdyż okrutne traktowanie ich przez administrację carską stało się nie do zniesienia. 
zdaniem komentatorów zachowanie „dzikiego tatara” wywoływało oburzenie w całej cywilizo‑
wanej europie. jak trafnie zauważa i. Sakowicz‑tebinka „antynomia barbarzyńca – cywilizacja 
ułatwiała zrozumienie konfliktu, który dla brytyjczyków był mało racjonalny” (s. 194).

jeden z ciekawszych fragmentów rozdziału iV dotyczy reakcji prasy na spotkania, jakie 
organizowano w celu poparcia sprawy polskiej. największe i najgłośniejsze zgromadzenie 
odbyło się 17 iii 1863 r. w ratuszu city of london – Guildhallu. urządzone staraniem polskiej 
emigracji, głównie władysława zamoyskiego, okazało się sukcesem moralnym. organizatorzy 
wezwali brytyjczyków do duchowego wsparcia polaków i do zerwania stosunków dyploma‑
tycznych z Rosją. była też mowa o jakiejś możliwości pomocy militarnej dla powstańców. 
Rezolucja przyjęta na mityngu wywołała u zgromadzonych entuzjazm.

autorka zestawia komentarze kilku gazet na temat zebrania w Guildhallu. „times” następ‑
nego dnia zwrócił uwagę, że wśród przybyłych na spotkanie znalazło się wiele osób znanych 
i znaczących w polityce. Stwierdził jednak ironicznie, że był to „publiczny mityng, na którym 
wśród wielkiego entuzjazmu ogłoszono, że polacy muszą zostać pozostawieni swojemu losowi” 
(s. 195). zauważono, że publiczne zgromadzenia nie mogą decydować o brytyjskiej polityce 
zagranicznej, a polsce może pomóc jedynie nagłaśnianie jej sprawy w prasie.

konserwatywny „morning post” przypisywał większe znaczenie spotkaniu w Guildhallu 
niż „times”. napisano o „majestatycznym wyrażeniu opinii publicznej”, której rząd jako 
posłuszny woli narodu nie może lekceważyć. Relację z mityngu opatrzono spekulacjami na 
temat możliwości działań militarnych, które by pomogły polsce. jednak stanowisko dziennika 
było chwiejne: z jednej strony sugerowano podjęcie akcji zbrojnej, z drugiej – podkreślano, że 
rząd powinien unikać użycia broni. 

z kolei „Standard” (określony w innym miejscu przez autorkę jako „najbardziej wpływowy 
dziennik konserwatywny”) uznał za nonsensowne samo zgromadzenie, jak i przyjętą na nim 
rezolucję. ta ostatnia, uchwalona przez „pseudoprzyjaciół” polski, to – zdaniem dziennika – „idio‑
tyczne śmieci”. według „Standarda”, rozpoczynanie wojny z Rosją w obronie polski byłoby aktem 
szaleństwa. jedyne na co godziła się gazeta, to bliżej niesprecyzowane działania dyplomatyczne. 

całkowicie odmienną opinię wyraził liberalny „daily news”, uznając mityng za „wpływowy 
i entuzjastyczny” i podkreślając, że „cywilizowany świat” sympatyzuje z polakami. dziennik 
stwierdził, iż wielka brytania postępowała niczym polityczny faryzeusz, pouczając Rosję 
i zarazem zapewniając, że nie użyje siły. 

„daily telegraph” napisał o wielkim sukcesie zgromadzenia. komentatorzy tego dziennika 
wierzyli w siłę opinii publicznej liberalnej europy, pod której wpływem nawet Rosja z jej 
„dzikim” systemem rządów musi ustąpić. opinia europejska i redaktorzy „daily telegraph” 
byli zdecydowanie po stronie polaków.

podobnie komentatorzy popołudniówki „Globe”. w piśmie podkreślano znaczenie pub‑
licznie wyrażonego stanowiska zachodu w kwestii powstania. zdaniem „Globe” dowodem 



334 alekSandRa leinwand

siły moralnej zachodniej opinii były reformy aleksandra ii przeprowadzane właśnie pod 
wpływem tejże opinii2. 

mityng w Guildhallu, a ściślej jego odzwierciedlenie w angielskiej prasie, stanowi niewielki 
wycinek omawianej książki. nasuwa się refleksja, że można było to przedstawić w sposób 
wieloaspektowy. czy nie byłoby wskazane najpierw krótko zrelacjonować samo wydarzenie, 
a potem dopiero zaprezentować głosy różnych gazet na temat? ponadto uderza brak danych 
o osobach zaangażowanych w sprawę. autorka wymienia wprawdzie nazwisko władysława 
zamoyskiego, ale po informacje o tym znaczącym na emigracji polityku i inne podstawowe 
wiadomości odsyła do literatury przedmiotu. brakuje też prób wniknięcia w mechanizmy 
wpływów, jakim ulegali (lub nie ulegali) dziennikarze zajmujący się sprawą polską. Stąd 
przytoczone relacje prasowe wydają się zawieszone w próżni. ograniczenia dotyczące obję‑
tości książki nie mogą być tu usprawiedliwieniem. wydaje się, że z korzyścią dla rozprawy 
można było zrezygnować ze szczegółowego omawiania niemalże „wszystkiego”, co dotyczy 
poruszanych przez autorkę zagadnień, a w zamian przedstawić w sposób bardziej wnikliwy 
jedynie niektóre kwestie. jak choćby echa zgromadzenia w Guildhallu, które wszak jest tylko 
jednym z wielu problemów. (oczywiście powyższy przykład należy traktować jedynie jako 
propozycję nieco innego potraktowania analizowanej w książce materii). 

pożyteczne dla zainteresowanych omawianą tematyką jest streszczenie obszernych artykułów 
dotyczących historii stosunków polsko‑rosyjskich i częściowo historii polski, które ukazały się 
w kwietniu 1863 r. na łamach periodyków („macmillan’s magazine” i „Quarterly Review”). 

ważnym zagadnieniem była interwencja dyplomatyczna mocarstw w sprawie polski. 
autorka na podstawie opracowań angielskich, polskich i rosyjskich, a także (w minimalnym 
zakresie) źródeł archiwalnych skonstruowała trafne wprowadzenie do tematu, by potem 
na wielu stronach zrelacjonować opinie prasy dotyczące działań dyplomatów brytyjskich, 
francuskich i austriackich wobec Rosji. dowiadujemy się o toczących się wśród polityków 
i publicystów dyskusjach odnoszących się do metod nacisku na petersburg, o rozważaniach 
na temat sensu akcji dyplomatycznych, o tym, jak oceniano szanse polski, a jak politykę alek‑
sandra ii. „interwencja mocarstw zakończyła się dyplomatycznym zwycięstwem Rosji oraz 
ich upokorzeniem” – zauważa autorka. przyczyny owego niepowodzenia polityki zachodu 
oceniano różnie, najczęściej zależnie od opcji politycznej. np. liberalny „daily news” bardzo 
krytycznie odnosił się do rządu palmerstona, którego działania, jak uważano, przyniosły wiele 
szkody. to właśnie na łamach tego dziennika kilkakrotnie wzywano do zerwania stosunków 
dyplomatycznych z Rosją i ogłoszenia, że utraciła ona prawa do polski. 

w podsumowaniu rozdziału „Rosja a kwestia polska” czytamy m.in., że sposób, w jaki 
poszczególne gazety przedstawiały historię polski zależał zwykle od oceny polityki rządu. te 
środowiska, które popierały interwencję dyplomatyczną mocarstw w okresie powstania stycz‑
niowego, najczęściej podkreślały pozytywne elementy w historii polski. natomiast krytyczne 
podejście do polityki rządu w 1863 r. wiązało się z eksponowaniem negatywnych cech polaków 
i opisami nietolerancji religijnej, jaką dostrzegano w dziejach państwa polskiego.

postrzeganie polski i polaków przez brytyjczyków plasowało się w szerszej perspektywie. 
jak pisze i. Sakowicz‑tebinka: „porównania Rosji z polską w prasie brytyjskiej wypadały 

2 autorka zauważa, że „większość dzienników brytyjskich wyrażała bardzo mocne przekonanie, że zachodnio‑
europejska opinia publiczna była siłą, z którą wszyscy, nawet despotyczna Rosja, musieli się liczyć. było to naiwne 
odwzorowanie sytuacji brytyjskiej, gdzie rządy musiały starać się o poparcie prasy, którą traktowano jako wyraziciela 
dążeń społeczeństwa. jednocześnie pogląd ten zawierał przekonanie o mocarstwowej pozycji wielkiej brytanii, której 
opinii nie wolno było nikomu lekceważyć” (tamże, s. 196).



335Gentlemani o baRbaRzyŃcach

generalnie na korzyść polski. niezależnie od politycznych powiązań gazet, państwo carów było 
traktowane jako potężny, ale zacofany organizm. im silniejsze były sympatie propolskie, tym 
ostrzej wypowiadano się na temat poziomu cywilizacyjnego Rosji. barbarzyńskość państwa 
carów była aksjomatem, gdy dyskutowano kwestię polską” (s. 235). 

Rozdział V zatytułowany „Rosja. kraj i ludzie” ukazuje opinie prasy brytyjskiej na temat 
prawie nieznanego anglikom państwa carów. Słaba znajomość Rosji wynikała m.in. z tego, że 
gazety wysyłały tam specjalnych korespondentów w wyjątkowych sytuacjach (jak np. z okazji 
koronacji cara w 1855 r., w związku z powstaniem styczniowym czy w 1874 r. na ślub syna 
królowej wiktorii alfreda z wielką księżną marią córką aleksandra ii). poza tym informacje 
prasy angielskiej były bardzo skąpe. warto zauważyć, że wielka podróż („Grand tour”), jaką 
odbywali młodzi bogaci anglicy, obejmowała kraje zachodnioeuropejskie, a do europy 
wschodniej turyści z reguły nie docierali. 

jaki obraz Rosji i jej mieszkańców prezentowali czytelnikom na wyspach dziennikarze 
i nieliczni podróżnicy, którzy znali ten kraj przeważnie z krótkich pobytów? 

edward dicey, dziennikarz piszący dla „daily telegraph” i „macmillan’s magazine”, uważał, 
że Rosja jest krajem, w którego opisie „trudno było uniknąć przesady”. na łamach „Quarterly 
Review” podkreślano, że „bezmiar” imperium wywołuje oszałamiające wrażenie, dodając 
jednak zaraz, iż imperium brytyjskie ma nad Rosją przewagę zarówno pod względem wielkości 
terytorium, jak i liczby ludności (s. 237). 

Robert harrison, który spędził w Rosji 9 lat jako nauczyciel, uważał, że Rosjanie są z natury 
azjatami i gwałtowne próby ich europeizacji nie przyniosły oczekiwanych wyników. w mie‑
sięczniku „westminster Review” harrison napisał o Rosji i Rosjanach w ostrych słowach 
pełnych potępienia dla potężnego i agresywnego azjatyckiego państwa oraz jego nieuczciwych 
i przebiegłych mieszkańców. Szlachcie i urzędnikom rosyjskim wytykał „napawającą obrzy‑
dzeniem służalczość zachowania się i języka” (s. 241). autorka omawianej książki przypomina, 
że podczas powstania styczniowego harrison wyrażał sympatie propolskie. 

Gdyby dokonać krótkiego zestawienia najważniejszych atrybutów przypisywanych Rosjanom 
przez prasę brytyjską i najważniejszych cech wyróżniających Rosję spośród innych państw 
wyglądałoby ono następująco: Rosjanie to azjaci nagminnie nadużywający alkoholu (wg 
„pall mall Gazette” – „trzeźwy służący to taki, który upija się tylko z okazji świąt religijnych”); 
rzucają się w oczy ich cechy niewolnicze; lud rosyjski jest brudny, leniwy, nieoświecony i hoł‑
duje zabobonom, klasy zaś wyższe uwielbiają „półbarbarzyński przepych”. zwracano uwagę 
na brak klasy średniej w Rosji („Globe” dzielił Rosjan na „dumną arystokrację” i „przesądny 
lud”, a „daily telegraph” zauważał, że podziały klasowe w Rosji są silniejsze niż w wielkiej 
brytanii). 

ci, którzy odwiedzili Rosję więcej niż jeden raz (jak wiktoriański dziennikarz George 
augustus Sala), zauważali w życiu warstw niższych pozytywne zmiany, które przypisywano 
efektom reform aleksandra ii.

korespondenci podziwiali petersburg (jego wielkość i wspaniałą architekturę), ale też 
niektórzy z nich odnosili wrażenie, że w stolicy Rosji wszystko jest niewykończone. w „The 
daily telegraph” napisano np., że miasto wygląda jak „zbudowane dzisiaj, aby rozebrać je 
jutro” (s. 257). Również moskwa robiła duże wrażenie na odwiedzających ją brytyjczykach. 
przybyszom miasto kojarzyło się z azją. w relacjach często pisano o „barbarzyńskości” 
moskwy. dotyczyło to zresztą całej Rosji, którą postrzegano jako obszar niezbyt cywilizowany 
i nie całkiem europejski. państwo określano nieraz terminem „hybryda europejsko‑azjatycka”. 



336 alekSandRa leinwand

w relacjach publikowanych w prasie angielskiej uwidoczniało się wyraźne poczucie obcości 
wobec Rosji i Rosjan.

„w opisach korespondentów brytyjskich bardzo często przebijała nuta wyższości – konklu‑
duje autorka – Rosja była jedynie «półcywilizowanym» krajem, który miał przed sobą długą 
drogę do osiągnięcia poziomu społeczeństw zachodnioeuropejskich. wielką brytanię przed‑
stawiano na łamach prasy brytyjskiej jako jedyny wzorzec cywilizacyjny dla całej europy. jej 
dominacja w sferze gospodarki potwierdzała pozycja lidera w każdej dziedzinie. dziennikarze 
brytyjscy otwarcie wyrażali przekonanie, że społeczeństwo angielskie było lepiej wykształcone 
niż rosyjskie, bardziej energiczne, a także bogatsze” (s. 260).

przytoczone powyżej opinie o Rosji prezentowane na łamach prasy brytyjskiej wprost proszą 
się o porównanie z relacjami innych zachodnich obserwatorów, zwłaszcza ze świadectwem 
markiza de custine’a3. pewne uwagi zamieszczane w pismach wiktoriańskiej anglii wręcz 
pokrywają się ze spostrzeżeniami, jakie znalazły się w wydanym w 1843 r. w paryżu dziele 
francuskiego arystokraty. 

ostatni rozdział nosi tytuł „Rosja. polityka i reformy”. Gazety brytyjskie wiele miejsca 
poświęcały rosyjskiemu despotyzmowi, za którego ucieleśnienie uważano mikołaja i. Rządy 
aleksandra ii i przeprowadzane przez niego reformy przyczyniły się do pewnej modyfikacji 
opinii o państwie carów.

panujący w Rosji despotyzm przeciwstawiano systemowi angielskiemu, który brytyjczycy 
uważali za najlepszą na świecie formę sprawowania rządów. Rosyjski despotyzm był w opinii 
prasy angielskiej „najgorszą formą europejskiego despotyzmu”, jego azjatycką, barbarzyńską 
odmianą (s. 261). panujący w Rosji system polityczny omawiano na łamach pism w powią‑
zaniu z osobami poszczególnych carów (piotr i, katarzyna ii, mikołaj i), których rządy miały 
największy wpływ na umocnienie się despotyzmu.

z następcą mikołaja i prasa brytyjska wiązała duże nadzieje na pozytywne zmiany w Rosji. 
nowego cara uważano za człowieka rozważnego i łagodnego; spodziewano się, iż wprowadzi 
on reformy, które ucywilizują barbarzyńskie państwo. 

opinia angielska przywiązywała dużą wagę do kwestii wolności słowa. w wielkiej bry‑
tanii nie istniała instytucja cenzury. dlatego też komentatorzy nad tamizą powitali z dużym 
zainteresowaniem polityczną odwilż i rozluźnienie systemu cenzury w Rosji po wstąpieniu 
na tron aleksandra ii. „times” uznał, że z angielskiego punktu widzenia wprowadzenie 
zmian w systemie cenzury było nie mniej ważne niż emancypacja chłopów. odnotowano też 
w następnych latach zaostrzenie kursu. „daily telegraph” w czerwcu 1862 przypomniał, że na 
początku swego panowania aleksander ii częściowo uwolnił prasę. jednakże potem, z obawy 
przed rewolucją, znów „zakuł w kajdany” opinię publiczną.

Sakowicz‑tebinka zauważa, że prasa brytyjska ostrożnie oceniała reformy cara. przeważały 
opinie sceptyczne i tylko nieliczne publikacje wyrażały entuzjazm dla poczynań aleksandra 
ii. uważano, że następuje cywilizowanie i europeizowanie Rosji, co nie oznaczało jeszcze jej 
całkowitego wyjścia z barbarzyństwa.

Śmierć aleksandra ii w zamachu bombowym (13 iii 1881 r.) wywołała wzburzenie i lawinę 
publikacji we wszystkich dziennikach i tygodnikach brytyjskich. w związku z tym wydarzeniem 
w prasie brytyjskiej znów zaczęto wychwalać „największego” i „najszlachetniejszego” władcę 
w europie („pall mall Gazette”).

3 a. markiz de custine, Listy z Rosji. Rosja w 1839 roku, tłum. m. Górski, kraków 1989.



337Gentlemani o baRbaRzyŃcach

całość rządów aleksandra ii, a zwłaszcza jego reformy nie były już jednak oceniane tak 
jednoznacznie. autorka podsumowując ten wątek, zauważa, że „reformy w imperium Romano‑
wów przeprowadzone przez cara traktowane były jako niewystarczające i wskazujące dopiero 
początek właściwej drogi. Rosja nadal pozostawała, w oczach prasy brytyjskiej, państwem 
barbarzyńskim i azjatyckim. Sympatia do Rosji, która pojawiła się wraz z wstąpieniem alek‑
sandra ii na tron, była bardzo powierzchowna. utrzymywała się przez pierwsze lata panowania 
cara, gdy Rosja wydawała się słaba i dopiero przeprowadzała reformy. jednak kiedy interes 
brytyjski wydawał się zagrożony lub aspiracje terytorialne Rosji sięgały zbyt daleko, budziła 
się natychmiast stara niechęć i wracano do stereotypu «azjatyckiego barbarzyńcy»” (s. 334). 
znów nasuwa się pytanie, czy powyższych uwag nie należało by również odnieść do polityków 
i w pewnym stopniu do szerzej pojętej opinii publicznej.

najczęściej powtarzającym się określeniem używanym w prasie brytyjskiej na temat Rosji 
aleksandra ii były słowa „barbarzyński” lub „półbarbarzyński” – pisze i. Sakowicz‑tebinka 
w zakończeniu książki. często posługiwano się też pojęciami takimi jak: „prymitywne hordy”, 
„dziki i barbarzyński naród”, „półazjatyckie, ciemne masy” itp. wyraźnie podkreślano przepaść 
istniejącą pomiędzy wielką brytanią, która stała na czele cywilizowanych narodów europy 
zachodniej, a barbarzyńską Rosją, zdolną jedynie do naśladownictwa. odnosi się to do wszyst‑
kich gazet wychodzących w latach 1855‑1881, niezależnie od ich powiązań politycznych.

dalej następuje wnikliwe omówienie terminów „barbarzyństwo” i „cywilizacja” tak, jak 
rozumieli je anglicy epoki wiktoriańskiej. dumni ze swego imperium brytyjczycy patrzyli na 
Rosję i Rosjan (zresztą nie tylko na nich) z wyższością. dużo dowiadujemy się na temat opinii 
brytyjskich publicystów, nie poznajemy jednak zdania autorki w tej kwestii.

trzy ostatnie niewielkie akapity książki dotyczą wpływu opinii prasowych na politykę. 
„Rzeczywisty wpływ prasy na proces decyzyjny w Foreign office był znikomy. […] prasa 
raczej prezentowała opinii publicznej politykę zagraniczną rządu konserwatywnego lub 
liberalnego niż sama ją kształtowała” (s. 340) – czytamy. wydaje się, że korzystne dla książki 
byłoby rozwinięcie tych problemów. Szkoda, że autorka w tak niewielkim stopniu odchodzi od 
omawiania i cytowania zawartości gazet, że nie osadza faktów prasowych w szerszym kontekście 
politycznym. to, o czym czytamy, jest jakby wyizolowane z całości życia publicznego wielkiej 
brytanii epoki wiktoriańskiej, nie mówiąc o stosunkach multilateralnych. 

kwerendy prasowe poprzedzające powstanie omawianej rozprawy zostały przeprowadzone 
solidnie, praca będąca ich wynikiem jest rzetelna, a jednak pozostawia niedosyt. autorka 
ściśle trzyma się bardzo ostrożnie sformułowanego tematu („Rosja aleksandra ii w brytyj‑
skich opiniach prasowych”). dlatego też trudno czynić zarzut np. z ograniczonych kwerend 
archiwalnych (jedynie materiały odnoszące się do powstania styczniowego z zespołu Foreign 
office w The national archives w kew pod londynem). Sakowicz‑tebinka powołuje się na 
źródła z tna bodaj cztery razy w rozdziale dotyczącym sprawy polskiej. lepsze wykorzystanie 
źródeł archiwalnych i sięgniecie do bardziej rozległych lektur nie było wymogiem z formalnego 
punktu widzenia, jednak wzbogaciłyby książkę.

brakuje też elementów komparatystyki. Gdyby zestawić brytyjskie opinie prasowe o Rosji 
ze spostrzeżeniami innych obserwatorów (sięgnąć do książki de custine’a, ale też w większym 
stopniu wykorzystać przywoływaną przez autorkę pracę martina malii Russia under Western 
Eyes)… ponadto interesujące byłoby porównanie poglądów anglików epoki wiktoriańskiej 
ze spojrzeniem dziewiętnastowiecznych polaków na zagadnienia rosyjskie (obraz rosyjskiej 



338 alekSandRa leinwand

„barbarii” u henryka kamieńskiego) czy choćby najkrótsze zasygnalizowanie, jak Rosja była 
postrzegana na zachodzie w innych epokach4.

ów brak szerszej perspektywy jest zapewne wynikiem pośpiechu. Stąd też chyba wzięły 
się niektóre błędy, niepoprawności stylistyczne i powtórzenia. np. znajdujemy stwierdzenie, 
że lord derby „poddał się [sic!] do dymisji” (s. 105) czy taki oto (jeden z wielu) dziwoląg 
stylistyczny: „«morning post» w okresie zaostrzenia się kwestii wschodniej w styczniu 1876 r. 
niechętnie komentował wobec Rosji jej zapędy pomocy innym narodom, gdy własny kraj 
był wciąż zacofany” (s. 289). na stronach 28 i 36, 129 i 132 oraz 40 i 339‑340 znalazły się te 
same stwierdzenia lub te same cytaty z opracowań. ponadto w książce wielokrotnie występuje 
słowo „barbarzyńskość”, a powinno być „barbarzyństwo” (lub może w pewnych wypadkach 
„barbaryzm”).

można się domyślać, że to z braku czasu wynika niedostatek głębszej refleksji. więcej 
własnych przemyśleń autorki uczyniłoby omawianą rozprawę bardziej oryginalną i wniosłoby 
więcej nowego do istniejącej historiografii. na koniec chciałabym podkreślić, że źródłem przed‑
stawionych tu krytycznych uwag jest poczucie pewnego niedosytu towarzyszące lekturze książki 
skądinąd dobrej i potrzebnej. iwona Sakowicz‑tebinka wykonała solidną pracę z pożytkiem 
dla historyków nie tylko polskich, lecz także interesującą dla badaczy zagranicznych.

Aleksandra J. Leinwand

4 h. kamieński, Rosja i Europa. Polska. Wstęp do badań nad Rosją i Moskalami, warszawa 1999, [pierwodruk: 
paryż 1857]. do drugiego zagadnienia, por. np. d. tołczyk, Gułag w oczach Zachodu, warszawa 2009.


